Artister för fred
Tillsammans skapar vi en fredskultur
För att konst och kultur kan befrämja dialog och samvaro mellan människor
Fredskultur
Frågan om fred berör oss alla. Det är en för viktig fråga för att endast låta några få att bestämma över. Krig är oftast en konsekvens av när nationer inte kommer överens, känner sig hotade eller strävar efter att förebygga hot. Fredsfrågan är något mycket mer än just att fördöma krig. Det handlar om att förebygga och öka människors medvetenhet om värdet av samarbete och tron på solidarisk konflikthantering.
Våldet behöver förebyggas i alla dess aspekter. Våldet finns för många även i vårt samhälle mellan människor och olika grupper även mellan män och kvinnor.
Förenta Nationernas tillkomst och även EU bottnar i just om insikten om att vi behöver anstränga oss mer för att förebygga våld, för när väl våldet är framme då är det svårt att stävja det.
När UNESCO bildades 1945 fördes fram tankar av bland annat av Albert Einstein och Sigmund Freud som såg krigets logik byggde på en våldskultur och istället ersättas av en fredskultur.
År 1997 antog FN enhälligt en resolution och en förklaring om att år 2000 skulle vara ett år för fredskultur.
Senare togs beslutet att 2001–2010 skulle vara ett årtionde för en freds- och ickevåldskultur för världens barn.
Det är lätt att bli cynisk men vi vägrar att ge upp att lyfta frågan om en fredskultur.
För kultur handlar om att skapa gemenskap och förståelse mellan människor. Tillsammans kan vi alla göra ett bidrag.
Om konstens väg till livsinsikt
Tal av Kemal Görgü på Stadsmissionen WPA konferens Augusti 2024
Kära vänner,
Vi samlas här idag i en värld där konsten spelar en avgörande roll i att forma våra tankar och känslor. För den nya och kommande generationer står vi inför en tid där vi måste omfamna konsten som en kraft för fred och förståelse.
Konstnären, med sin pensel, penna eller kamera, är mer än bara en skapare av bilder och ord. De är sanningens speglar, fångar den mänskliga erfarenheten och belyser både skönheten och smärtan i vår värld. Genom sina verk visar de oss vägar till empati, samhörighet och fred.
När vi betraktar en målning, läser en dikt eller lyssnar till en sång, låt oss se bortom ytan och finna den djupa, ärliga rösten som talar till oss. Det är denna röst som kan vägleda oss mot en framtid där förståelse och kärlek övervinner hat och rädsla.
Vi står på tröskeln till en ny era, och med konsten som vår ledstjärna kan vi skapa en värld där varje individ får blomstra i fred och harmoni. Låt oss vara de som stöttar och hyllar konsten, och genom den, skapa en ljusare och mer kärleksfull värld för alla.
Konsten och konstnären har en unik förmåga att verka som brobyggare i konflikter där politiker och internationella organisationer som FN har misslyckats. Här är några sätt på vilka konst och konstnärer kan bidra till att skapa förståelse och lösa konflikter:
Konst kan väcka starka känslor och skapa empati och förståelse hos betraktaren. Genom att framställa personliga berättelser och erfarenheter från konfliktdrabbade områden kan konstnärer hjälpa människor att se och förstå lidandet på en djupare nivå än vad statistik och politiska diskussioner ofta tillåter. Konstnärliga projekt som engagerar människor från olika sidor av en konflikt kan skapa gemensamma upplevelser bygga broar genom gemensamma upplevelser och föra människor samman. Workshops, gemensamma utställningar och konstkollektiv kan fungera som plattformar för dialog och samarbete.
1. Synliggöra Osynliga Röster
Konst kan ge en röst åt de som ofta inte blir hörda i politiska och diplomatiska förhandlingar – kvinnor, barn, minoriteter och marginaliserade grupper. Genom att
lyfta fram deras berättelser kan konstnärer synliggöra osynliga röster, bidra till en mer inkluderande och rättvis fredsprocess.
2. Symboliska Handlingar och Ritualer
Konstnärer kan skapa verk som fungerar som symboliska handlingar och ritualer för försoning och fred. Monument, installationer och performance -konst kan bli platser för reflektion och helande, både för individer och samhällen. Konst kan ifrågasätta utmaningarna och dekonstruera de narrativ och den propaganda som ofta eldar på konflikter. Genom att erbjuda alternativa perspektiv och sanningsenliga skildringar kan konstnärer bidra till att bryta ner fördomar och hat. Konst kan vara ett kraftfullt verktyg för utbildning och ökad medvetenhet. Genom film, teater, litteratur och visuella medier kan konstnärer informera och engagera en bred publik om komplexa konflikter och mänskliga rättigheter.
3. Främjande av Dialog och Samtal
Konstnärer kan skapa utrymmen för främjande dialog där människor kan mötas och samtala om svåra ämnen på ett öppet och respektfullt sätt. Konstutställningar, filmvisningar och kulturella evenemang kan fungera som katalysatorer för dessa viktiga samtal. Konstterapi och healing har visat sig vara effektiv i att hjälpa individer och samhällen att läka efter trauman. Genom konstnärligt skapande kan människor bearbeta sina upplevelser och hitta sätt att gå vidare mot en fredligare framtid. Slutsats Slutligen med sin förmåga att röra vid hjärtat och sinnet på djupet, kan konstnärer, också många samfund med freden som mål spela en avgörande roll i fredsbyggande och konfliktlösning. Genom att skapa empati, utmana etablerade narrativ och främja dialog, kan konsten erbjuda nya vägar till försoning och förståelse där politiken ofta når en återvändsgränd.
Kulturen kan bidra till fred
Tal av Lorenz Jolin i Mariehamn juli 2024
Artister för fred bildades 1982 som reaktion påp konflikten i forna Jugoslaven. Den stridigheter som ledde till död och förödelse av ett helt land grundade i gamla etniska religiösa konflikter. Internationella samfundet, FN och västvärlden, lyckades inte bistå utan tvärt om blev landet en bricka i en större global konflikt. Tyvärr finns så många av dessa konflikter som bottnar i oförmågan hos parterna att lösa dispyter genom att förenas kring något större. Krig och våld har funnits genom mänsklighetens historia. Det förefaller närmast som en naturlag, genetiskt betingad. Hela skapelsen framstår som något brutalt och grymt. Djur som äter varandra kan uppfattas om en fundamental grymhet. Djuren agera dock endast enligt sin instinkt, det är vi människor som har ett samvete och i grunden vet bättre. Trots allt finns ett samspel i skapelsen som är nödvändig för dess existens och arternas överlevnad. Människan är den enda arten som agerar självdestruktivt. Att förneka detta är för oss människor att undvika vårt ansvar.
Inom konsten är det dock vanligt med konfliktlösning att finna harmoni kring ytliga till synes oförenligheter. Det kan var i en orkester eller i en teater-uppsättning där olika instrument eller karaktärer ska samverka i en större gemenskap. Det kan var författaren, poeten som reflekterar över livets konflikter och dess orsaker för att finna hopp i livet eller konstnären som balanserar de ljusa och mörka färgerna och lyckas förmedla livets rikedom. Även inom tävlingar, spel och idrott så fascinerar åskådarna om kampen om vem som ska vinna. Fundamentalt handlar det inte om en oförsonlig konflikt så länge man är överens om regelverket som utgör själva grundvalen. Vi människor vänder oss till naturen för avkoppling, rekreation och överlevnad. Skapelsen som vi alla är så beroende av. Vi blir alltmer medvetna om dess skörhet och vårt ansvarar för den. Genom att underkasta oss naturens lagar så kan vi finna inspiration för hur vi ska kunna leva erkänna människans och skapelsens naturliga rättigheter, skyddade mot girighet och exploatering.
När UNESCO bildades 1945 fördes det fram tankar av bland annat av Albert Einstein och Sigmund Freud som såg krigets logik byggde på en våldskultur och de betonade att det istället skulle ersättas av en fredskultur.
I denna anda antog Förenta Nationernas generalförsamling den 10 december 1948 en allmän förklaring om de mänskliga rättigheterna.
I praktiken har det dock visat sig svårt att respektera dessa idéer. År 1986 samlades en rad forskare i spanska Sevilla med uttalande om våld där man betonade att krig är en kulturell uppfinning, inte en biologisk process, och därför kan också en fredskultur uppfinnas. "Precis som 'krig börjar i människors sinnen', börjar fred också i våra sinnen. Samma art som uppfann kriget är kapabel att uppfinna fred. Ansvaret ligger på var och en av oss.”
Nobelstiftelsen har också betonat vikten av att främja en fredskultur och dess betydelse för att stärka demokrati och medborgerliga rättigheter.
”• En fredskultur är avgörande för den integrerade utvecklingen av individer och deras familjer, för samhällenas framsteg och mänsklighetens överlevnad.
• Det primära verktyget för att främja en fredskultur är fredsutbildning, som måste undervisas i familjer, alla utbildningsnivåer, arbetsplatser och spridas genom media och uppmuntras på alla nivåer i samhället.”
År 1999 antog FN enhälligt en resolution och en förklaring om att år 2000 skulle vara ett år för fredskultur. Senare togs beslutet att ”2001–2010 skulle vara ett årtionde för en freds- och ickevåldskultur för världens barn.”
Bland annat uppmuntras världens regeringar göra revidering av läroplaner, inklusive läroböcker, för att stärka fred, mänskliga rättigheter och demokrati.
Redan för över 20 år sedan fastslog FN att vi behöver en fredskultur och idag gör vi det mer än någonsin:
”Förenta nationerna och UNESCO grundades för att skapa en värld i fred.
Fred är mer än frånvaro av krig. Det betyder rättvisa och frihet för alla som grunden för att leva tillsammans i harmoni och fritt från våld, nu, men i ännu högre grad för våra barn och efterföljande generationer. Generalförsamlingen har utsett 2001–2010 till det internationella årtiondet för en kultur av fred och icke-våld för världens barn. Detta decennium kommer att ge en unik möjlighet att omsätta högtidliga förklaringar och goda avsikter till verklighet. Vi måste alltid förnya vårt gemensamma löfte om att uppnå detta mål: en värld i fred med sig själv i ett nytt århundrade och ett nytt årtusende. Genom att fokusera på våra barn förpliktar vi oss implicit till utbildning för alla, ett koncept som kombinerar formell och icke-formell utbildning och försöker främja grundläggande utbildning av hög kvalitet som är grundad på de universella värderingarna – och praxis – i en kultur av fred och ickevåld. En sådan uppgift måste engagera var och en av våra medborgare i livets alla dimensioner: i skolor, på arbetsplatser, i hemmet; på nationell nivå och på gemenskapsnivå; och inom den offentliga, privata och frivilliga sektorn. Framför allt måste barn själva få befogenhet att bli aktörer, inte bara åskådare, vad gäller att forma sina egna visioner och framtid. En global rörelse i den finaste bemärkelsen håller på att växa fram: en samling av alla befintliga krafter för social förbättring som härrör från världens civila samhällen och en mobilisering av deras energier, idéer och åtaganden. En sådan rörelse måste åtnjuta fullt stöd från både FN-familjen och alla medlemsstater. Det kommer att vara en väg för att utnyttja globaliseringens krafter för det gemensamma bästa och för en bättre och mer human värld. Fred kan vara till hands; det är i våra händer.”
Även Europarådet har lyft fram vikten av fredskultur: ”Dialog mellan kulturer, det äldsta och mest grundläggande sättet för demokratiska samtal, är ett motgift mot avvisande och våld. Dess mål är att göra det möjligt för oss att leva tillsammans fredligt och konstruktivt i en mångkulturell värld och att utveckla en känsla av gemenskap och tillhörighet.”
Tyvärr förbises dessa stolta visionära proklamationer alltför ofta. Alltför ofta används kulturen som politiskt maktmedel istället för att vara ett verktyg för att befrämja samarbete och fred.
Vi kan dock alla göra något åt detta. Efter bästa förmåga kan vi påminna oss om dessa ideal och göra vad vi kan i våra liv för att stärka våra mänskliga relationer och respekten för varandra.
En fredskultur får inte stanna vid stolta proklamationer utan behöver bli levande i allas vår vardag. Detta är särskilt angeläget i en tid när våld och konflikter istället verka hela tiden öka. För det handlar inte bara om fred i världen och vad som sker i vårt egna land utan även om våra egna personliga relationer. Trygghet och medmänsklighet växer trots allt fram när vi har tilltro till varandra.
Personligen tror jag att vi inom konsten och kulturens sfär kan lära oss något om samverkan och hur vi utvecklar mänskliga relationer. Just detta att tänka mer holistiskt, och bejaka sin transcendentala förmåga samt insikten om att goda humana värden är närmast något sakralt som inte låter sig styras av politiska eller ekonomiska egenintressen.
Vi kan alla bidra till att skapa ett alternativ till våldets logik och förverkliga en fredskultur.
Ett fritt kulturliv är en förutsättning i ett demokratisk samhälla
Krönika av Lorenz Jolin: ÄR FREDSRÖRELSENS RELEVANT I KRIG?
Krönika av Lorenz Jolin: ÄR FREDSRÖRELSENS RELEVANT I KRIG?
Frågan måste ställas när Sverige väljer att ge upp sin 200 åriga neutralitetspolitik som varit en så stark koppling till den svenska identiteten. Argumenten för att ge upp den känner vi till med anledning av Rysslands invasion av Ukraina. Detta var dock inget argument under första världskrigets utbrott andra världskrigets utbrott eller för den delen under det kalla kriget när Warszawapakten omslöt inte bara Ukraina utan även hela Östeuropa. Skillnaden idag mot då är egentligen tvärt om. Då verkade väst svagt men idag 33 år efter Berlinmurens fall framstår väst som starkt. Därför framstår Sveriges val att överge sin neutralitetspolitik handla mer om att vi inte kan står utanför av politiska och ekonomiska skäl. Detta blir särskilt tydlig när vi inte ens kan sälja Jas plan till Finland som hellre väljer amerikansk flyget. Högteknologiskt samarbete i väst är omfattande och svenska industrin vågar inte ställa sig utanför.
För en sann fredsvän är dock inte de ekonomiska eller ens strategiska intressena vara avgörande. Fredsfrågan är ju trots allt eller borde vara en principiell och ideologisk fråga. Fred är grunden för demokrati och solidaritet med sina medmänniskor och mellan folk från olika länder. Det globala systemet bygger i princip på detta. Att stärka banden mellan människor. Det bygger på ett synsätt där men prioriterar människan framför institutionerna. Institutionerna har sin självklara rolla förutsatt att de tjänar människornas intresse. Tyvärr går utveckling idag åt fel håll.
Fredsrörelsen bör därför lyfta fram kulturen och se den som en mer prioriterad aspekt framför ekonomi och politik. Både demokrati och det ekonomiskt utbyte förutsätter att människor har tilltro till varandra. Tron på människan handlar i grunden om att vi har mer gemensamt än vad som skiljer oss åt. Det finns ett grundläggande människovärde oavsett vilket nationalitet eller identitet tillhörighet respektive individ har. Detta är i grunden en existentiell fråga som ofta belyses inom kuttrens sfär. Fredsrörelsen vinner således på att verka proaktiv och utgå ifrån vad som kan förena oss människor istället för att utgå ifrån vad som skiljer oss åt. Kan detta i högre utsträckning belysas vore det ett stort steg för den samhälleliga demokratiska som fredliga processen runt om i världen. Det handlar med andra om att belysa människovärdet som något i grunden universellt.
Det yttersta målet för varje samhällssystem är att garantera medborgarnas fred och säkerhet. Demokratins betydelse är just att medborgarna ska kunna engagera sig i samhällsdebatten och inte agera som åskådare när stora politiska beslut tas. Att göra medborgarnas röst hörd för att motverka en politik som kan vara fientlig eller för omvärlden vara provocerande. Annars riskerar de styrande att endast lyssna till starka särintressen. NATO ansökan har ju gjort tydligt att det finns sådana särintressen. Både politiskt och ekonomiskt utan att beakta de långsiktiga konskevensera. Militarismen slutmål är alltid att besegra fienden.
Den västerländska historien är fylld med konflikter och krig. Motreaktionen till den har var upplysningen och tron på att människan med förnuft ska kunna finna vägar genom dialog till samsyn och fred. Därför behövs en stark ideologisk medveten fredsrörelse som våga visa vägen till dialog och fred. För det måste vi frigöra oss från de krafter som spelar på rädsla och hat. Låt oss inte låsa oss fast vid historiska konflikter utan våga se framåt. Nationell säkerhet utgår ifrån ömsesidig säkerhet. Det förutsätter att dialog och kulturellt utbyte är vägen framåt istället för sanktioner och militär upprustning. Argumentet att vi måste upprusta för att slå vakt om demokratin har förbisett att upplysning utgår ifrån tron på förnuft och medmänsklighet som vägen till att skapa förtroende mellan människor. Låt oss inte förlora det arvet! Det handlar om vår gemensamma framtid.
Vikten av att uppmärksamma skapandet av en Fredskultur har tagits upp inom FN och UNESCO flera gånger. Senast också vid avslutnignscermonin vid OS i Paris
“De olympiska spelen kan inte skapa fred men de kan skapa en fredskultur som inspirerar världen”
IOC President Thomas Bach